Hoppa till innehåll

3 dagarstur i Femundsmarka nationalpark

Skönt att landa hemma i Fjätervålen igen efter några härliga dagar på tur i Femundsmarka Nationalpark.

Här kommer en kort sammanfattning av turen som jag, Elin och vår hund Lukas gjorde.

15/8 torsdag
Vi startade vår vandring från Elgå i Norge. Bilen parkerade vi på Elgås långtidsparkering där de tar en avgift kontant eller norska Vips som motsvarar swish. För vips behöver du dock ha ett norkst bankkonto. Vi startade genom att följa leden mot den norska hyttan Svukuriset. Vandringen mot Svukuriset går från Elgå genom fin fjällskog innan man når upp på ett stenigt parti ovan trädgränsen. Från denna plats ser man hyttan som ligger nere i dalgången omgiven av skog.

Vid Svukurisets fina hytta tog vi en paus och njöt av deras våfflor. Hyttan är bemannad med ca 40 bäddar (ca 20 vintertid) och restaurang där det serveras tre rätters middagar. Vi passade på att prata med de som drev hyttan denna säsong och tittade runt lite inomhus. Sommaren hade varit bra med en rejäl ökning av besökare jämfört med föregående år.

På väg från Svukuriset mot Storsvuku

Sluttningen nedanför Storsvuku visade sig erbjuda fina tältplatser med såväl utsikt som tillgång till rinnande vatten. På kvällen diskuterade vi möjliga vägval och kom upp med idén om att vandra till Rövollen och sedan ta båten tillbaka.
Fredag morgon bjöd på låga moln och när vi efter frukost vandrade uppåt så var vi snart inne bland molnen. Då vi valt att gå utanför leden och istället över den östa sidan av Storsvuku så fick det bli någon kilometer med kompassnavigering för att hålla riktningen. På nordsidan av Storsvuku skråade vi nedför mot nordväst med sikte på en plats jag hört om som på kartan har namnet Oasen.

Vid Oasen, som är en plats utmärkt på kartan med just det namnet, hade regnet upphört och vi passade på att äta lunch. Vädret blev sedan sakta bättre och under vandringen mot Rövollen tittade solen fram igen.

Vandringen mot Rövollen går genom varierade natur med häftiga blockområden och på flera ställen kunde vi se den sällsynta Varglavenväxa på gamla silvriga döda tallar.
Rövollens hytta är en självservicehytta som du behöver nyckel för att nyttja. När vi kom var det dock en hyttevakt på plats. Vi tog en kortare paus och vandrade sedan vidare med målet att hitta en tältplats.
Vi hittade en fin plats cirka 500 meter väster om hyttan nära leden vid en liten bäck som ledde ner i en 10 meter djup ravin.
Vår lilla fjälltur avslutades med båtresa från Röa till Elgå.

Ha det bäst // Lars

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.